top of page

Waarom doet ons brein makkelijker een dure aankoop dan een goedkope?


Artikel vergelijking


Heb je ooit gemerkt dat het soms makkelijker voelt om een luxe product van €2000 te kopen dan een standaardvariant van €20? Dit fenomeen heeft alles te maken met hoe ons brein waarde en prijs interpreteert.


Het psychologische effect van waarde vs. prijs

Ons brein is geprogrammeerd om waarde te zoeken in plaats van puur te focussen op kosten. Wanneer iets als waardevol wordt gepresenteerd, bijvoorbeeld door exclusiviteit, kwaliteit of merknaam, dan rechtvaardigen we de hogere prijs makkelijker. We zien het niet als een uitgave, maar als een investering.


Daarentegen worden goedkopere producten eerder vergeleken op basis van prijs. We twijfelen langer omdat we ons afvragen of we niet ergens nóg goedkoper uit kunnen zijn.


Het principe van ‘prijs als kwaliteitsindicator’ is voor je brein een dure aankoop logischer dan een goedkope aankoop.

Een hogere prijs wordt vaak automatisch geassocieerd met betere kwaliteit. Dit komt doordat we van nature denken dat iets wat duurder is, waarschijnlijk ook beter is.


De rol van emotie bij aankopen

Duurdere producten roepen vaak meer emotie op. Denk aan de droomauto, een designerhandtas of een luxe vakantie. Wanneer emotie meespeelt, wordt de rationele afweging naar de achtergrond geschoven en nemen impulsen het over. Hierdoor voelen we minder brein weerstand bij dure aankopen ten opzichte van een goedkope aankoop, zolang ze ons een goed gevoel geven.



🔹 Denk jij bewust na over de waarde van een product of laat je je leiden door de prijs? Laat het weten in de reacties!


Comments


bottom of page